"Będę mówić przyjacielu. Najchętniej milczałabym, ale milczenie nie jest żadnym rozwiązaniem, milczenie nie wyjaśnia nic. A ja usiłuję wciąż na nowo wyjaśnić sobie i tobie, że to, co uczyniłam, nie było zdradą. Nawet wtedy, gdy zapragnęłam umrzeć, nie popełniłam zdrady i nie zawiodłam twojej wiary we mnie. I dlatego, przyjacielu, przeciw twojemu milczeniu będę się bronić słowami. Chcę ci przypomnieć siebie taką, jaką byłam poprzez te wszystkie lata, które mijały nam wspólnie, dni - podczas których nasze myśli płynęły równolegle, świadome swojej bliskości; wystarczało napisać list, wyciągnąć rękę, żeby napotkać twoje słowa, twój przyjazny gest. Chcę przywołać naszą przeszłość, naszą wspólną przeszłość, chcę, żebyś na tych kartkach, które białe jeszcze piętrzą się przede mną, odnalazł drganie mojego żywego serca."
ILE JESZCZE?! — licznik oczekiwania na komunikat MEN o rozliczaniu nadgodzin nauczycieli
MINISTRO NOWACKA, NAUCZYCIELE CZEKAJĄ…
0
dni
00
godzin
00
minut
00
sekund
NA KOMUNIKAT O ROZLICZANIU NADGODZIN
ILE JESZCZE?!
Udostępnij:
Skrót rozmowy z Barbarą Nowacką z 13.10.2025 r.
To wina prawicy, że edukacja zdrowotna jest nieobowiązkowa i że projekt edukacji zdrowotnej okazał się klapą.
Fiasko Edukacji Zdrowotnej jest też winą konserwatywnej części rządu.
Wg Nowackiej to również wina Kościoła, że edukacja zdrowotna nie wyszła. Rozmawiała z KK o edukacji zdrowotnej, ale Kościół się sprzeciwiał.
Związki zawodowe:
Zmiany w KN, na wniosek związków zawodowych, np. odejście od „godzin czarnkowych”. Sukces!
Godziny dodatkowe u nauczyciela wspierają rozwój oświaty.
Wycieczka 2-dniowa: nauczyciel ma płacone zgodnie z pensum; jeśli przepadają zajęcia dodatkowe lub z inną klasą — ma za to płacone (jeśli jest to w pensum).
Sąd Najwyższy „popsuł szyki”: przez decyzję inny czas rozliczeniowy; trudne, bo w systemie nie są liczone 40 h pracy nauczyciela. 18 h przy tablicy w pensum, reszta uznaniowa. „Pensum jest święte”.
Nowackiej zależy, by nauczyciele chętnie pracowali i przychodzili do zawodu — brak konkretów, jak to osiągnąć.
Prace domowe:
Instytut Badań Edukacyjnych: liczne korzyści z braku prac domowych (m.in. mniejszy lęk przed szkołą).
~30% nauczycieli nie stosuje się do rozporządzenia — „trzeba popracować nad komunikacją” (brak szczegółów).
Eksperci/nauczyciele-praktycy szykują rekomendacje — brak konkretów zakresu i adresata.
Zero powrotu do tego, co było — teza, że zadaniami domowymi nadrabiano materiał w domu (bez podania podstaw źródłowych).
„Praca w domu” jest — ale nie jest obowiązkowa ani oceniana; oczekiwanie na rekomendacje od nauczycieli.